De nieuwssite voor Genemuiden, Hasselt, Zwartsluis en omstreken

  • zaterdag 27 december 2014

Redactie

dinsdag 23 augustus 2011 06:59

HASSELT – Ook in Zwartewaterland wordt aandacht besteed aan de landelijke Week van de Alfabetisering, die van maandag 5 tot en met zondag 11 september voor de zevende keer plaats vindt. Dit is een week waarin het belang van lezen, schrijven en rekenen centraal staat. Het thema dit jaar is ‘Doe mee’.

Op zaterdag 10 september is er tussen 10.00 en 12.30 uur in de Bibliotheek in Hasselt het programma ‘Plaatje, praatje, kleuren maar’. Dit in het kader van ‘Het begint met lezen’. “Als we beginnen met lezen, kunnen we bijna niet genoeg krijgen van al die mooie platenboeken: de prentenboeken”, legt een bibliotheekmedewerker uit. “Hoe meer hier uit wordt (voor)gelezen, hoe meer ouders hier met hun kinderen over praten, hoe meer dit zal helpen bij het leren lezen.”

Rik Holwerda tekent al zijn hele leven. Hij gaat met kinderen in gesprek en tekent op hun aanwijzing zeer bijzondere kleurplaten. Met zijn tekenkarretje loopt hij rond in de bibliotheek en spreekt daar kinderen aan met de vraag: ‘Zal ik voor jou een kleurplaat maken? Je mag zelf zeggen wat ik moet tekenen’. Soms lijken de gesprekken op die van Abel in De taarten van Abel. Bekend van de tv. Soms zijn de gesprekken heel luchtig en gaat het over zeemeerminnen en dolfijnen.

In Nederland zijn er naar schatting 250.000 mensen die helemaal niet kunnen lezen en schrijven, we noemen ze analfabeten (ongeletterden). Anderhalf miljoen Nederlanders boven de zestien jaar hebben grote moeite met lezen en schrijven. Deze mensen worden laaggeletterd genoemd. Tweederde van deze groep is van Nederlandse afkomst.

Op de scholen scoren Nederlandse jongeren goed, maar er is ook een grote groep zwakke leerlingen die steeds slechter scoort op lees, schrijf- en rekentaken. Ongeveer 10 procent van de leerlingen in het basisonderwijs kan aan het eind van groep drie nog niet goed genoeg lezen. Bij technisch lezen scoort 25 procent van de leerlingen aan het eind van groep acht niet hoger dan de gemiddelde leerling aan het begin van groep zes. Op dit punt zijn er geen verschillen tussen allochtone en autochtone leerlingen. De meeste leerlingen die in het basisonderwijs al leesproblemen hebben, lopen de afstand later moeilijk in. Zij krijgen daardoor steeds meer moeite met andere vakken.
Voor meer info: www.bibliotheekzwartewaterland.nl

Reageer op dit artikel

Je e-mail adres wordt niet gepubliceeerd